Az 1848-ban az egyik legtágabb jogkiterjesztést adó berendezkedés 1914-ben már példátlanul kevés jogot biztosított. Gerő szerint fontos párhuzam, hogy az elit támogatta a magyar ipart, de a munkáskérdést nem engedte napirendre. Támogatták a nemzetekkel való kiegyezést is, de nem gondolkodtak autonómiák biztosításában. „Történelmi Magyarország nem létezett”, a Habsburg-birodalom megszűnése pedig elpusztította a magyar berendezkedést - szögezte le Gerő, aki szerint a világháború környékén már Ferenc Ferdinándtól Jászi Oszkárig mindenki egyetértett abban, hogy a létező rend fenntarthatatlan.
A magyar politikai elit katasztrófájának Tisza István szülőfaluja, a román határhoz közeli Geszt lett a szimbóluma - összegezte Gerő, aki úgy vélte: az elit nem tett meg mindent Trianon elkerüléséért, ugyanakkor ez nem menti fel a nagyhatalmakat sem.
Elit: jó, rossz, Darth Vader
Az alapállások megfogalmazását követő vitában M. Kiss, Tőkéczki és Maruzsa leginkább Gerő András állításaival vitatkozott. Maruzsa úgy vélte: Geszt nem a politikai elit, hanem egész Magyarország tragédiáját szimbolizálja. Az elit, így például Tisza Kálmán a nemzeti kisebbségekkel való együttműködésre törekedett, és a nemzeti egységet megbontó antiszemitizmust is elítélte.
Tőkéczki szerint a nacionalizmusok között is differenciálni kell: a korszak nagyhatalmai körében a gyarmati nacionalizmus volt jellemző, Magyarország viszont regionális nacionalizmus képviselt. Fontos, hogy autonómia a korszakban sehol nem létezett, ezért ennek hiányát nem lehet számon kérni a korabeli politikán - tette hozzá. És igenis létezik történelmi Magyarország.
Gerő András kijelentette: ezek a gesztusok túlságosan későn történtek, az autonómiához hasonló jogok biztosítására pedig jó példa a Varsói Nagyhercegség és Oroszország esete. Magyarországon viszont a territoriális dogma, a „Magyarország a magyaroké” vált uralkodóvá, ami pedig nem volt igaz.